الگوهای واگرایی چیست؟ ✅معرفی انواع الگوهای واگرایی صعودی و نزولی!

بررسی الگوهای واگرایی – واگرایی در چارت قیمتی به چه معناست؟

 

واگرایی یا Divergence به معنی آن است که قیمت یک دارایی در جهت مخالف یک اندیکاتور یا داده های بازار حرکت می کند. به زبان دیگر، واگرایی به معنی آن است که قیمت و نشانه های بازار مخالف یکدیگر هستند.

الگوی فارکس واگرایی یک هشدار است که روند فعلی قیمت ممکن است ضعیف شود یا در برخی شرایط تغییر جهت دهد. زمانی که قیمت سطح های بالاتر و پایین تری می سازد که اندیکاتور آن را تایید نمی کند واگرایی وجود دارد.

الگوهای صعودی و نزولی واگرایی می توانند مثبت (Bullish) یا منفی (Bearish) باشند. واگرایی مثبت نشان می دهد حرکت قیمت به سمت بالاتر ممکن است و واگرایی منفی نیز وارونه آن است.

در واگرایی منفی انتظار داریم قیمت به سمت پایین حرکت کند. همچنین، واگرایی می تواند معمولی (Regular) یا مخفی (Hidden) هم باشد. واگرایی عادی نشان از تغییر جهت قیمت دارد و واگرایی پنهان نشان از ادامه روند.

بررسی الگوهای واگراییالگوی واگرایی صعودی الگوی واگرایی نزولی الگوی واگرایی پنهان
بررسی الگوهای واگرایی

 

مزایا و معایب الگوهای واگرایی در چارت ها

الگوهای واگرایی
مزایا معایب
یک سیگنال زودهنگام برای تغییر جهت قیمت است. شناسایی واگرایی نیاز به تفسیر ذهنی دارد که برای معامله گران متفاوت است.
یک معیار برای تایید یا رد کردن روند قیمت است. امکان ایجاد سیگنال های نادرست به ویژه در بازارهای بی ثبات
می توان با استفاده از اندیکاتورهای شناخته شده مانند RSI و MACD واگرایی را یافت. همیشه نمی تواند زمان تغییر روند را به درستی پیش بینی کند.
می تواند در کنار اندیکاتورها و سطح/مقاومت به کار رود. تشکیل الگوهای واگرایی نیاز به زمان دارد.

 

آشنایی با انواع واگرایی در نمودار

الگوهای واگرایی مانند بیشتر الگوها و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند. هر واگرایی پیش بینی متفاوتی دارد و شرایط شکل گیری هر کدام نیز با یکدیگر فرق دارد.

در مجموع 4 نوع الگو وجود دارد که در ادامه هر کدام به صورت دقیق بررسی شده است. فهرست زیر انواع الگوهای واگرایی را نمایش می دهد:

  • واگرایی صعودی؛
  • واگرایی نزولی؛
  • واگرایی صعودی پنهان؛
  • واگرایی نزولی پنهان.

 

1#: واگرایی صعودی

الگوی واگرایی صعودی (Regular Bullish Divergence) زمانی رخ می دهد که قیمت کف های پایین تر (Lower Low: LL) و اندیکاتور (مانند RSI یا MACD) کف های بالاتر (Higher Low: HL) تشکیل می دهد.

در این شرایط فشار فروش در حال کاهش و روند بازار در حال ضعیف شدن است. در نتیجه انتظار داریم در آینده قیمت از نزولی به صعودی تغییر کند.

معامله گرها با مشاهده این نوع واگرایی، به دنبال فرصتی برای خرید یا موقعیت Long هستند زیرا قیمت به زودی صعودی می شود. لازم است این نوع واگرایی را با الگوهای کندل استیک یا اندیکاتورها تایید کرد تا از صعودی شدن قیمت مطمئن شوید.

الگوهای واگرایی را نمی توان همیشه به تنهایی به کار گرفت و به همین دلیل توصیه می کنیم با ابزارهای دیگر تایید شوند به ویژه آنکه ممکن است تفسیر افراد از واگرایی متفاوت باشد.

بررسی الگوهای واگراییالگوی واگرایی صعودی الگوی واگرایی نزولی الگوی واگرایی پنهان
واگرایی صعودی

 

2#: واگرایی نزولی

الگوی واگرایی نزولی یا واگرایی معمولی نزولی (Regular Bearish Divergence)، یکی دیگر از انواع واگرایی است. در این شرایط، قیمت دارایی سقف یا اوج های قیمتی بالاتر (Higher High: HH) می سازد اما در مقابل، اندیکاتور سقف های پایین تر (Lower High: LH) می سازد.

در چنین شرایط روند صعودی در حال ضعیف شدن است زیرا بر خلاف اینکه قیمت سقف های بالاتری ثبت می کند، اندیکاتورهایی مانند RSI یا MACD که قدرت روند و شرایط بازار را می سنجند، سقف های پایین تر می سازند.

انتظار می رود با دیدن این واگرایی، روند قیمت از صعودی به نزولی تغییر کند. این نوع از الگو های واگرایی یک سیگنال فروش یا معامله Short هستند.

مانند واگرایی پیشین، لازم است این بار هم از اندیکاتورها، الگوهای کندل و هر ابزار دیگری که دارید، واگرایی را تایید کنید زیرا هیچ سیگنال و ابزاری به تنهایی مطمئن نیست. سیگنال های واگرایی نزولی در چارچوب های زمانی (Timeframe) طولانی اعتبار بیشتری دارند.

بررسی الگوهای واگراییالگوی واگرایی صعودی الگوی واگرایی نزولی الگوی واگرایی پنهان
واگرایی نزولی

 

3#: واگرایی صعودی پنهان

الگوهای واگرایی پنهان و به ویژه الگوی صعودی پنهان (Hidden Bullish Divergence)، یک مفهوم و ابزار قدرتمند در معاملات است که ادامه روند صعودی فعلی را نشان می دهد.

این الگو زمانی رخ می دهد که قیمت کف های بالاتر (Higher Low: HL) می سازد اما اندیکاتور کف های پایین تر (Lower Low: LL) می سازد. به عبارت دیگر، روند قیمت به صورتی است که کف های قیمتی متوالی بالاتر از یکدیگر هستند اما برای اندیکاتور وارونه است.

این اختلاف میان قیمت و اندیکاتور نشان می دهد که بر خلاف عقب نشینی موقت قیمت، روند و شدت معاملات همچنان قوی است و احتمالا روند صعودی ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب، واگرایی صعودی پنهان سیگنالی برای معامله گران است تا از سرگیری حرکت صعودی قیمت را پیش بینی کنند.

بررسی الگوهای واگراییالگوی واگرایی صعودی الگوی واگرایی نزولی الگوی واگرایی پنهان
واگرایی صعودی پنهان

 

 

سوالات متداول

❓واگرایی چیست؟

میان نمودار قیمت و اندیکاتورها همخوانی وجود ندارد.

❓انواع واگرایی چیست؟

صعودی و نزولی یا عادی و پنهان.

❓روش استفاده از واگرایی چیست؟

برنامه معاملاتی داشته باشید و پس از شناسایی واگرایی، با تایید آن وارد معامله شوید.


درج نظر