الگوهای نموداری فارکس چیست؟ 🟡معرفی الگوهای نموداری در بازار فارکس!

آشنایی با الگوهای نموداری فارکس – الگوی هارمونیک چیست؟

 

الگوهای هارمونیک فارکس نوعی از الگوهای پیشرفته تشکیل شده بر اساس نسبت های فیبوناچی روی نمودار قیمتی نمادهای مختلف در بازارهای مالی اند، که به خصوص در بازار فارکس کاربرد دارند.

همانند دیگر الگوهای قیمتی در فارکس در بازار الگوهای هارمونیک نیز تابع پرایس اکشن یا رفتار قیمت در گذشته هستند؛ به این معنی که تریدرها روندهای قیمتی را پدیده ای هارمونیک می دانند، که با بررسی آن ها می توان جهت تغییر قیمت در آینده را پیش بینی کرد.

با توجه به نقش نسبت های فیبوناچی در تحلیل این الگوها می توان درصد موفقیت این روش را بالا دانست.

آشنایی با الگوهای هارمونیک فارکسالگوی هارمونیک الگوی فارکس
آشنایی با الگوهای هارمونیک فارکس

 

ویژگی های برجسته الگوهای هارمونیک بولت

الگوهای هارمونیک فارکس
از آن جایی که تشکیل این الگوها از قوانین سفت و سختی پیروی می کند درصد دقت آن در مقایسه با دیگر روش های تحلیل تکنیکال بالاتر است. الگوهای هارمونیک ساختار هایی تلفیقی از ریاضی و گرافیک هستند.
مهم ترین مفهومی که پیش از استفاده از الگوهای هارمونیک باید بدانید تئوری نسبت های فیبوناچی است. الگوهای هارمونیک در هر تایم فریمی از بازار قابل استفاده اند.
در صورت ورود به معاملات با استفاده از تحلیل الگوهای هارمونیک لازم است استراتژی های مدیریت ریسک را برای جلوگیری از ضرر بیش از اندازه پیاده کنید. انواع الگوهای هارمونیک از لحاظ دیداری بسیار به هم شباهت دارند و تشخیص آن ها از هم می تواند برای مبتدیان دشوار باشد.

 

مزایا و معایب الگوهای هارمونیک فارکس

الگوهای هارمونیک فارکس
مزایا معایب
دارای انواع مختلف فهم دشوار برای مبتدیان بازار
قابل استفاده در بازار های مالی با توجه به شباهت الگو ها امکان خطای تریدر بالا است
مشخص کردن نقاط احتمالی بازگشت قیمت باوجود دقت بالا نمی توان به طور کامل موفقیت آن را تضمین کرد
امکان تعیین حد سود و حد ضرر برای تشخیص درست، الگو باید به صورت کامل تشکیل شود

 

آشنایی با 4 نوع از الگوهای هارمونیک در Forex

الگو های هارمونیک دارای انواع مختلفی اند که تشخیص درست آن برای تریدر ها حیاتی است. به صورت کلی الگو های هارمونیک الگو هایی به شکل حروف انگلیسی (M) و (W) تشکیل می دهند که نسبت آن ها به هم متفاوت است.

 

1#: الگوی هارمونیک پروانه

یکی از شناخته شده ترین الگو های هارمونیک در بین معامله گران بازار فارکس الگوی پروانه است. الگو های هارمونیک دارای 4 موج هستند که به صورت XA، AB، BC و CD نشان داده می شود.

در الگوی (Bearish) هارمونیک پروانه ابتدا شاهد افت قیمت در موج XA خواهیم بود. در موج بعدی دوباره شاهد افزایش قیمت AB هستیم که مقدار آن 0.786 موج XA است.

در ادامه این الگو موج سوم دوباره کاهش قیمت خواهیم داشت که مقدار آن بین 0.382 تا 0.886 موج پیشین خود یعنی AB است. در نهایت موج آخر یا CD بین 1.618 تا 2.24 نسبت موج AB را تشکیل می دهد.

به طور معمول تریدر ها نقطه D بر روی نمدار را ناحیه ای مساعد برای معاملات شورت (Short) می دانند. در الگو های هارمونیک پروانه ای حد ضرر نباید زیاد در نظر گرفته شود.

الگوهای هارمونیک پیشرفته چیست؟
الگوی هارمونیک پروانه (Butterfly)

 

2#: الگوی هارمونیک خرچنگ

اسکات کارنی (Scott Carney)، شخصی که برای اولین بار از اصلاح الگوی هارمونیک استفاده کرد، نوع خرچنگ این الگوی های هارمونیک را قابل اعتماد ترین می داند. این الگو بیشترین شباهت را به گارتلی و پروانه دارد و تنها نسبت های آن ها متفاوت است.

در الگوی خرچنگ پس از افت قیمت (موج XA) در موج دوم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که 38.2 یا 61.8 درصد موج XA است. در موج سوم یا BC افت قیمت جزئی دوباره رخ می دهد که 38.2 درصد موج AB است.

موج آخر این الگو کاملا صعودی خواهد بود که باید 161.8 درصد موج XA باشد. با رسیدن قیمت به نقطه D معامله گران می توانند سیگنال ورود به پوزیشن شورت را دریافت کنند.

معرفی الگوهای هارمونیک ارز دیجیتال الگوهای هارمونیک کریپتو الگوهای هارمونیک
الگوی هارمونیک خرچنگ (Crab)

 

3#: الگوی هارمونیک خفاش

همانند دیگر الگو های هارمونیک الگوی خفاش نیز شامل 4 موج اصلی است. دلیل نام گذاری این الگو شباهت آن به بال های خفاش است. از آن جایی که نسبت های این الگو با گارتلی متفاوت است باعث تشکیل ساختاری متفاوتی می شود.

قوانین الگوی خفاش این گونه تعریف شده است که پس از موج اول (صعودی) موج AB باید 38.2 یا 50 درصد موج پیشین خود نزول داشته باشد.

همچنین موج سوم (BC) باید 38.2 تا 88.6 درصد نسبت موج AB باشد. به علاوه برای دریافت سیگنال قوی، CD باید 161.8 تا 261.8 درصد نسبت موج AB را تشکیل دهد.

معرفی الگوهای هارمونیک ارز دیجیتال الگوهای هارمونیک کریپتو الگوهای هارمونیک
الگوی هارمونیک خفاش (Bat)

 

4#: الگوی هارمونیک گارتلی

الگوی هارمونیک گارتلی برای اولین بار در کتاب (Profits in the Stock Market) توسط H.M. Gartley به چاپ رسید. نسبت های فیبوناچی دیگر بعد ها توسط اسکات کارنی در کتاب (Harmonic Trader) به معامله گران ارائه شد.

در الگوی هارمونیک گارتلی موج دوم تشکیل شده حداقل باید 61.8 درصد نسبت XA در ابتدای روند باشد. موج بعدی این الگو یعنی BC باید 61.8 یا 78.6 درصد AB باشد. همچنین موج CD باید زمانی که به 78.6 درصد XA می رسد به سرعت متوقف شود.

 

در چه مواردی باید از الگوی هارمونیک استفاده کنیم؟

الگوهای هارمونیک فارکس
الگو های هارمونیک به دلیل اتفاقات و اخبار پیرامون بازار گاهی از اعتبار بالایی برخوردار نیستند؛ به همین دلیل الگو های هارمونیک را به عنوان تأییدیه معاملات استفاده می کنند و اساس معاملات قرار نمی گیرند. زمانی که داده های اقتصادی یا اخبار مهم منتشر نمی شوند، بهترین زمان برای استفاده از الگوهای هارمونیک فارکس است؛ چرا که در این زمان ها بازار روند طبیعی خود را طی می کند و انتظار اتفاق خارج از برنامه ای را نمی توان داشت.
الگو های هارمونیک معمولاً بر اساس شکل نمودار و کندل ها ساخته می شود که برای نوسان گیری بهتر است. معمولاً معامله گران اسکالپر و ساعتی از این الگو ها استفاده می کنند.

 

نظر نویسنده اف ایکس ماکسی درباره الگوهای نموداری فارکس

به صورت کلی استفاده از الگوهای از پیش تعیین شده می تواند به عملکرد معامله گران نظم بدهد و به موفقیت معاملات آن ها بیانجامد. البته با وجود دقت بالا همیشه درصد خطایی را برای معاملات خود در نظر بگیرید تا در صورت شکست متحمل زیان های سنگین نشوید.

 

 

سوالات متداول

❓معامله گران به منظور تشخیص چه روندی از الگوهای هارمونیک بهره می برند؟

با استفاده از این الگوهای می توان نواحی احتمالی بازگشت و تغییر روند ها را تشخیص داد و بر اساس آن به پوزیشن های لانگ و شورت وارد شد.

❓در چه شرایطی سیگنال قوی خرید یا فروش صادر می شود؟

این سیگنال ها مستلزم تکمیل شدن روند و الگو هستند پس پیش از تکمیل الگو اقدام به معامله نکنید.

❓در چه صورتی استفاده از الگوهای هارمونیک بیشترین بازدهی را دارد؟

الگوهای هارمونیک فارکس به تنهایی نمی توانند پاسخ گوی نیاز های معامله گران باشند و برای ارتقای عملکرد باید از پرایس اکشن نیز استفاده شود.

❓آیا استفاده از الگوهای هارمونیک به مهارت بالایی نیاز دارد؟

هر یک از الگو های تشکیل شده دارای دو نوع (Bullish) و (Bearish) نیز هستند که باعث پیچیدگی بیشتر می شود. در نظر داشته باشید حیاتی ترین مفهوم برای درک بهتر الگو های هارمونیک تئوری نسبت های فیبوناچی است.

به علاوه معامله گران باید برای استفاده حداکثری از این الگو ها به پرایس اکشن (Price Action) نیز تسلط داشته باشند.


درج نظر